fibromyalgi - info om symtom

Det som är i fet stil stämmer in på mig.

Generella symtom:
- Fördröjda reaktioner på fysisk ansträngning eller stressande händelser.
- Svettningar.
Feberkänsla.
- Kalla händer och fötter.
- Ökad törst.
- Låg kroppstemperatur.
- Nedsatt immunfunktion.
- Lågt blodsocker.
- Lågt blodtryck.
- Insulinresistens. (vet inte vad det betyder...)
- Kraftlöshet.
- Oförklarlig viktuppgång eller viktnedgång. (delvis)
- Sug efter kolhydrater och choklad.
- Huvudvärk och migrän.

Muskel- och vävnadsrelaterade symtom:
- Lätt till svår smärta som flyttar sig runt i kroppen.
- Stelhet (speciellt morgonstelhet är vanligt).
- Muskelkramper/ -spasmer.
- Diffus svullnad i kroppen (synlig svullnad el. en känsla av svullnad).
- Ländryggssmärta.

Bihåle- och allergirelaterade symtom:
- Baksnuva.
- Rinnande näsa.
- Känslighet för mögel och jäst.
- Andfåddhet / andningsrubbningar.
- Öronvärk och kliande öron.
- Tinnitus.
- Tjockt sekret i bihålorna.

Sömnrelaterade symtom:
- Lätt eller avbruten sömn, icke välgörande.
- Trötthet / utmattning.
- Känsla av fallande vid insomnande. (har faktiskt hänt nån gång)
- Krampande muskler nattetid. (ytterst sällan)
- Tandgnissling.

Fortplantningssymtom: (inget jag tänker dela med mig av på bloggen!)
- Menstruationsproblem.
- Minskad sexlust.

Mag- och matsmältningsrelaterade symtom:
- Uppblåsthet och illamående.
- Magkramper.
- Bäckensmärta.
- Täta urintömningar / urinträngningar.

Kognitiva symtom (fibrodimma):
- Svårigheter att hitta ord.
- Förvirring.
- Minskad förmåga att urskilja färgtoner.
- Försämrat närminne.
- Koncentrationssvårigheter.
- Helt blankt i hjärnan innan den "sätter igång" / börjar fungera.
- Oförmåga att känna igen välbekanta omgivningar. (kan kära J intyga när vi är ute och går....)

Sensoriska symtom:
- Känslighet för lukter.
- Känslighet för tryck, temperatur och fuktighet.
- Ljuskänslighet.
- Ljudkänslighet.
- Försämrat mörkerseende.
- Sensorisk överbelastning (när sinnena ger för mycket information).
- Parestesi ( onormala känsloupplevelser) - känslor av domningar, stickningar och sveda i armarna.

Neurologiska symtom:
- Taktil allodyni (överkänslighet för beröring).
- Yrsel.
- Dåligt balanssinne.

Känslomässiga symtom:
- Panikattacker.
- Lätt för att falla i gråt.
- Odefinierad ångest (som inte har samband med en situation eller ett objekt).
- Häftig ångest.
- Humörsvängningar.
- Oförklarlig irritation.

Hjärtrelaterade symtom:
- Snabb, orolig och ojämn hjärtrytm.
- Smärta som liknar den vid en hjärtattack (ofta beroende på inflammation mellan bröstben och revben).

Hud- hår och nagelrelaterade symtom:
- Tydliga, markerade nagelvallar.
- Naglar som böjer sig nedåt.
- Fläckig hud.
- Lätt för att få blåmärken och skärsår.
- Tillfälligt håravfall.
- Hastig vävnadstillväxt (icke-cancerogena tumörer kallade lipomer, inätväxande hårstrån och kluvna nagelband).

Övriga symtom:
- Hemorojder.
- Näsblod. (händer att det är med blod när jag torkar näsan)
- Läkemedelskänslighet.
- Intolerans mot alkohol. (Dricker inte alkohol)


Jag kände nästan inte till nåt av detta, bara pyttelite.. Dom sakerna jag inte kände till här på listan som stämmer in på mig har jag pratat med läkare om, men har bara blivit ignorerad!!! Jag har sagt till att det gör mig orolig men dom har bara sagt hela tiden att jag inbillar mig o.s.v. ÄVEN EFTER JAG HAR FÅTT DIAGNOSEN!!!!!!

Om ni bara visste sicken lättnad att nu veta att det har med fibron att göra!!

Infon kommer från http://www.fibromyalgi.se/1/1.0.1.0/571/1/


Kommentarer
Postat av: Micke Skribent

Hej ! Du finner med största sannolikhet svaren på dina besvär genom att besöka den nya bloggen.

Denna nya blogg som ger svaren på hur och varför våra moderna sjukdomar uppstår.



http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/fibromyalgi-kan-direkt-knytas-till.html

2011-06-13 @ 16:18:20
URL: http://gluten-celiaki.blogspot.com
Postat av: Siri

Fin blogg du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2011-07-11 @ 15:17:48
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0